Köpvillkor

Beställning

Beställning av produkter ska ske genom vår webbutik, via e-post eller telefon. Vid beställning träffas avtal mellan dig och Norum In West AB (Org-nr:556999-6027) och du får via e-post en orderbekräftelse som genereras automatiskt av vår webbutik utan manuell översyn.

Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök kommer att polisanmälas!

Norum In West ingår inte avtal med personer som är omyndiga (under 18 år). Köp gjorda av personer under 18 år annulleras. Norum In West accepterar enligt svensk lag inte kreditköp till personer under 18 år.  Norum In West förbehåller sig rätten att neka en beställning.

Norum In West garanterar inte att alla bilder exakt återger produktens verkliga utseende, utan ska ses som illustrationer. Vi reserverar oss också för slutförsäljning och uppenbart felaktiga uppgifter/priser på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter i produktbeskrivning t ex angivande av pris, leveranstid, antal per förpackning, illustration etc. förbehålls Norum In West rätten att korrigera detta i efterhand. Vid sådana tillfällen kontaktar vi dig och informerar om ändringen. Du har då din fulla rätt att antingen acceptera ändringen eller häva köpet.

Genom att klicka på “Genomför köp” i kassan godkänner du Norum In Wests köpvillkor. Norum In West AB följer lagen om distansavtal – Läs mer här.

Priser

Samtliga priser i vår webbutik är inkl. moms. På kassasidan kan du se alla avgifter och totalpriset.

Expeditionsavgift tillkommer ordrar under ett specifikt ordervärde, läs mer under “Betalning & leverans”. Denna avgift täcker våra kostnader för behandling, hantering och emballage. Expeditionsavgiften finns alltid angiven i kassan under rubriken Expeditionsavgift.

Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Norum In West inte råder över, t.ex. väsentligt ändrade råvarupriser, prisändringar, valutaförändringar eller ändrad moms.

Betalning

Svea Checkout

Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB, erbjuder Norum In West olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader i kassan.

Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning. Betalning debiteras i svenska kronor. Vid betalning med kort debiteras pengarna direkt från kontot vid köptillfället. För artiklar med över 1 månads (30 dagar) leveranstid debiteras köpet direkt vid beställningstillfället. Vid annullering av ordern eller om ordern ej kan levereras återbetalas köpet.

Vid order av beställnings artiklar som tillverkas på beställning med betalningsalternativet faktura, betalas hela fakturabeloppet enligt fakturans betalningsvillkor.

Vid order mot faktura av produkter som är beställningsvaror och tillverkas enligt din beställning, betalas hela fakturabeloppet enligt fakturans betalningsvillkor.

OBS! Om beställning gäller för ett företag vid utebliven betalning från företaget är beställande person betalningsskyldig.

Förskottsbetalning

bankgiro

Kontakta vår kundtjänst innan du förskottsbetalar din order.

Förskottsbetalningen godkänns när hela ordersumman registrerats i vårt bankkonto. Ange alltid ordernummer i OCR meddelandet.

Norum In West AB – Bankgiro: 685-4673

Återbetalningar

Norum In West tillämpar samma regler för återbetalning vid hävning av köp och reklamation som vid ånger.

Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat, dvs. tills dess att varan har kommit åter eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Återbetalningen vid ångerrätt kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då Norum In West underrättas om ditt beslut att ångra köpet. Återbetalning sker genom återinsättning på samma betalningslösning som användes vid beställning. Kunden måste skicka skriftlig godkännande brev till Norum I West om kunden önskar annan betalningslösning vid ånger/retur/reklamation.

Hela orderbeloppet, inklusive frakt, skatt och avgifter återbetalas om återbetalningen avser hela ordern innehållet. Om återbetalningen avser en del av order, återbetalas enbart den delen och ej frakt, skatt och avgifter. Kunden står själv för returfrakten vid hävning av köp och ångerrätt.

När du har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till Norum In West inom 14 dagar!

Om Norum In West företar omleverans eller avhjälpande av ev. fel vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag Norum In West mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Kontakta kundtjänst för returadress och returnera varan som företagspaket för direktleverans till avtalad returadress.

Avbeställning / orderändring

Det kan finns möjlighet för avbeställning / ändring av din order. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vid dig.

OBS! Beställningsvaror eller en icke lagerförd produkt som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändra status och går därmed inte att avbeställa.

Leveransvillkor

Norum In West levererar varor över hela Sverige.

Önskas leverans till andra länder – kontakta vår kundtjänst.

Expeditionsavgift

En expeditionsavgift på 95 kr inkl. moms tillkommer ordrar med ett ordervärde upp till 499 kr inkl. moms. Denna avgift täcker våra kostnader för behandling, hantering och emballage. Expeditionsavgiften finns alltid angiven i kassan under rubriken Expeditionsavgift.

Paket

Paket försändelser till privatkunder skickas till närmaste serviceombud med avisering via SMS, e-post eller brev. Obs. att det beroende på serviceombud finns begränsningar i volym och vikt per kolli. 

Paketförsändelser till företagskunder skickas med företagspaket för leverans utan avisering direkt till mottagarens adress vardagar mellan kl. 8-17. Någon person behöver finnas tillgänglig på adressen för att ta emot leveransen. Önskas avisering innan leverans, välj “Företagspaket med avisering” i kassan vid beställningen. Företagspaket levereras ej till privatadresser – i sådana fall där leverans misslyckats debiteras beställaren kostnader för returfrakt och hantering. Beställningar till företagsadresser kan ej levereras till paketombud för uthämtning.

Avvikelser

Det kan finnas tillfällen när vi inte skickar en beställning enligt ovan, till exempel när en vara är tillfälligt slut. Beställer du flera varor och en av dem är slutsåld kommer vi att vänta med att skicka hela din beställning tills alla varor finns i lager igen. Kontakta kundtjänst genast efter att du lagt din beställning om du önskar ändra status på din order. Ändringen kan ske utan kostnad tills Norum In West inte har behandlat din beställning. Om vi har behandlat beställningen blir det normalt en avgift på avbeställning.

OBS! Beställningsvaror eller en icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändra status och går därmed inte att makulera.

Om beställda produkter redan är skickade från våra leverantörer och leverans inte kan stoppas är det kundens skyldighet att ta emot leveransen och returnera den till oss om kunden har ångrat köpet.  Om leverans ej kan levereras pga. exempelvis felaktigt angiven leveransadress i ordern, debiteras kunden 395 SEK per kolli för att täcka de retur- och transportkostnader som uppstår.

Leveranstid

Vi gör vårt bästa för att leverera dina beställda produkter så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen. Alla specifika leveranstider är angivna på de enskilda produktsidorna. Observera alla angivna leveranstider är preliminära och kan variera beroende på leveranssätt, mottagaradress, lagersaldo hos våra leverantörer och aktuella helgdagar.  Vid beställning av flera artiklar samfraktas dessa som standard vilket innebär att leveranstiden påverkas av leveranstiden hos alla ingående artiklar i ordern. 

Leveransförseningar

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen. Om vi inte kan leverera inom angiven leveranstid meddelar vi dig om förseningen och uppdaterar om nytt leveransbesked. Om leveranstiden inte är inom skälig tid har du rätt att häva köpet. 

Avbokning

Varor som finns att beställa i vår e-handel är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via mail.

Transportrisk

Norum In West ansvarar för transporten till kunden. Detta innefattar om varan blir skadad eller kommer bort under transporten. Vid eventuella returer, som inte beror på felaktigheter till följd av Norum In West agerande, står kunden för transportkostnader samt transportrisker.

Leveranskontroll / Godsmottagning och avvikelseanmälan:

Vid varumottagning ska varorna inspekteras noggrant av kunden innan leveransen kvitteras eller hämtas ut hos ombud. Om några skador syns på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Speditören ställer inte av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. När ni som kund har hämtat ut varan har ni godkänt varan. Därför är det viktigt att du inspekterar dina produkter noggrant, både utanpå och inuti, direkt när du har tagit emot dem, helst gärna på plats för att direkt kunna reklamera dessa eller välja att inte ta emot varan hos ombudet. Be chauffören alt ombudet notera skadan. Observera att du inte får använda den skadade produkten och att du måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och varan kan besiktas vid handläggning av skadeärendet.

Om emballaget är oskadat, ska du innan användning kontrollera att du fått en felfri produkt genom att titta på följande:

  • Stämmer produkten med din beställning i fråga om mönster, storlek, klass och kvantitet?
  • Finns det några fabrikationsfel?

OBS! Du ansvarar för transportrisken vid returfrakt, risken innefattar bland annat skador eller om försändelsen kommer bort under frakt.

Fraktskador

En eventuell synlig fraktskada ska anmälas direkt till transportören och till Norum In Westenligt ovan stycke och det skadade godset ska behållas tills kundtjänst meddelar kund!

Transportskada som inte är synlig utan uppackning ska anmälas omgående till kundtjänst efter ankomst för att reklamation ska behandlas av transportör. Dvs. detta avser transportskador som inte varit möjliga att upptäcka vid mottagandet av produkten. Transportskador anmälda 3 dagar efter mottagandet godkänns inte. Använd inte fraktskadade produkter utan kontakta oss direkt. Vid fraktskada på produkten, bifoga bilder på skadan och emballaget i din anmälan.

Norum In West frånskriver sig alla krav på ytterligare ersättning från kund till följd av transportskador eller skadade produkter, vi rekommenderar dig alltid att vänta med att boka eventuell fackman för installation av din produkt tills dess att du tagit emot produkten och kunnat kontrollera att den är oskadad.

Leveranshinder företagspaket

Om kunden inte är anträffbar vid leveransförsök debiteras kunden 395 SEK för att täcka utkörningskostnader hos transportören. Önskas avisering av transportör innan leverans utförs, välj “Företagspaket med avisering” i kassan.

Ej mottagen order

Pallbeställningar: Om kunden inte är anträffbar vid upprepande leveransförsök och/eller vid avlastning av pallbeställningar debiteras kunden från 1 500 SEK per pall för hanteringskostnader som uppstått i form av fraktkostnad, lagerhållning och administration.

Paketbeställningar: Paketbeställningar (direktleverans/paketombud) som inte löses ut av kund debiteras från 395 SEK per kolli för att täcka returfrakt och hanteringskostnader.

OBS! Ej mottagen leverans eller ej uthämtad postförsändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Felplockade varor

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt. Felplockade varor får inte användas, då anses köparen ha godkänt sitt köp och leverans. Felaktiga varor skall förvaras oanvända och varsamt, helst inomhus, i väntan på åtgärd från Norum In West.

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att beställningen delas upp i flera leveranser av vår logistikpartner och inga kostnader tillkommer. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

Bilder

Alla bilder och ritningar skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion.

Montering / Produktblad

Monteringsanvisningar / produktblad på svenska medföljer alla våra produkter. Norum In West kan ej hjälpa till med montering av produkter. Norum In West kan däremot hjälpa till med monteringsanvisningar / produktblad samt kontaktinformation till expertis. Det är kundens ansvar att produkter monteras och användas fackmannamässigt samt enligt gällande lagar och förordningar. Norum In West frånskriver sig allt ansvar gällande skador som uppstått genom felmonterade och/eller felaktigt använda produkter och frånskriver sig alla krav på ersättning från kund till följd av felmonterade och/eller felaktigt använda produkter.

Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar Norum In West lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Ångerrätt gäller endast vid köp som privatperson och för konsumentartiklar, ej vid företagsköp. Önskar du som kund ångra ditt köp ber vi dig kontakta oss vår kundtjänst.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor: 

  • Tillverkningsvaror, varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en personlig prägel.
  • Varor som klassas som farligt gods med ADR frakt.
  • Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Exempelvis in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och hårvård, rakapparater, eltandborstar, nappar/flaskor, vågar och liknande produkter.
  • En vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempelvis livsmedel eller läkemedel.

För övriga varor får produkten utan kostnad kontrolleras inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat eller förbrukas i onormal volym. Vid nyttjande av ångerrätten som kund, har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att varan har hanterats i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen på en plomberad vara. Med försegling avses även teknisk plombering exempelvis serienummer.

Konsumentverket har tagit fram en ångerblankett som kan användas för att genomföra din ångerrätt: Konsumentverkets ångerblankett.

Tillverkningsvara

Enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.

När köparen godkänner våra köpevillkor vid beställning samtycker köparen till att Norum In West påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.

Tillverkningsvaror som inte omfattas av ångerrätten är markerade som ”Tillverkningsvara” i produktsidan för att du som konsument skall uppmärksamma undantagen innan du slutför ditt köp. Om du ändå skulle vara osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst.

Returer

Vid åberopande av ångerrätt eller byte gäller följande:

Meddela vår kundtjänst inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen. Du som kund står för returfrakten. Vi återkommer inom 7 dagar med information om ditt returärende.  

Meddelande om retur skall innehålla följande information:

  • Ordernummer.
  • Artikelnummer på produkter som returneras.
  • Produktnamn på de produkter som returneras.

OBS! Innan du returnerar varan ska du invänta information om returadress samt returnummer från vår kundtjänst. Skicka tillbaka varan som företagspaket för direktleverans till avtalad returadress.

Varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, inte förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett för att godkännas som retur, vilket innebär att det är ditt ansvar att se till att samtliga i varan ingående delar skickas tillbaka till oss vid en retur.

Observera:

  • Norum In West löser inte ut paket mot efterkrav/postförskott!
  • Skicka tillbaka varan som företagspaket för direktleverans till avtalad returadress.
  • Be alltid om ett kvitto/följesedel från ditt fraktbolag och spara alltid följesedeln på din returförsändelse tills returen är avklarad.
  • Vid retur från dig som kund till oss, är du ansvarig för eventuella skador som kan uppstå under transporten. Tänk därför på att packa varan väl.
  • Observera att ångerrätt endast gäller för privatpersoner.

Garanti

Norum in West ger dig full fabriksgaranti på alla produkter, vilket innebär minst 1 års garanti. Vi följer de riktlinjer och villkor som utfärdats av tillverkaren. Garantin gäller endast för den första ägaren och i Sverige. En del av våra leverantörer har längre garantitid än 1 år. Du kan alltid kontakta kundtjänst för aktuella garantivillkor för produkten du vill beställa. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid t.ex felmontering eller handhavandefel.

Reklamation

Norum In West tillämpar konsumentköplagen vid reklamationer, vilket innebär 3 års reklamationsrätt. Vid misstänkta produktfel skall reklamationen göras före montering/användning av produkten.

Vi tar endast emot reklamationer skriftligen via vårt formulär på hemsidan i “Kontakta oss”

Reklamation ska ske inom skälig tid så snart felet upptäckts. E-posta in bilder, ordernummer, namn och reklamationsorsak så återkommer vi snarast möjligt. 

Norum In West står för returfrakten vid godkända reklamationer. Vi genomför alltid våra reklamationer tillsammans med leverantören. Vi står ej för ersättningsprodukter (låneprodukter) vid en reklamation. Om reklamationen godkänns utförs reparationen gratis. Om varan inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, kan det förekomma utgifter i samband med undersökning och eventuell reparation.

Online Dispute Resolution (ODR)

Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) är till för konsumenter och näringsidkare i EU. Här kan du få hjälp att lösa tvister om ditt köp på nätet – utan att gå till domstol. Webbplatsen är gratis att använda och drivs av EU-kommissionen.

Allmänna Reklamationsnämden

Norum In West följer Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist.

Allmänna Reklamationsnämden Box 174, 101 23 Stockholm. 

Sekretess & Säkerhet

Personuppgifter

När du handlar hos Norum In West anger du personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig. Personnummer krävs i de fall du väljer att betala via faktura. E-postadressen behöver vi bl.a. för att bekräfta order/leveranser och kommer även att fungera som användarnamn nästa gång du handlar i vår webbutik.

Dina personuppgifter lagras i vårt affärsdatasystem enligt Personuppgiftslagens (PUL) föreskrivna tid på 10 år. Norum In West anställda med kundkontakt har tillgång till de lagrade uppgifterna. I övrigt är de endast åtkomliga om du loggar in med dina kontouppgifter. Som kund har du enligt PUL rätt att få ut den information vi registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den skall rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Norum In West medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part.

Läs mer om hur vi hantera personuppgifter på vår Personuppgiftspolicy.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Copyright

Allt material på vår hemsida är copyrightskyddat av Norum In West AB. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyright skyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från Norum In West AB. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyright skyddade och/eller varumärkes skyddade till respektive ägare.